آینده‌نگاری کلان روندهای حاکم بر صنعت خودرو: تحلیل تحولات فناورانه، اجتماعی و اقتصادی و تأثیرات آن‌ها بر تحولات منطقه‌ای آینده صنعت خودرو به روش غربال‌گری فازی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد گروه آینده‌پژوهی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران.

2 دانش‌آموخته دکتری آینده‌پژوهی، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران.

چکیده

تحولات صنعت خودرو به‌واسطه تغییرات سریع فناورانه، اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی، و تأثیرات منطقه‌ای آن‌ها، نیازمند بررسی دقیق کلان‌روندهای تأثیرگذار بر این صنعت در مناطق مختلف است؛ بنابراین، پژوهش حاضر با هدف شناسایی، اولویت‌بندی و تحلیل کلان‌روندهای اصلی تأثیرگذار بر آینده صنعت خودرو در افق ده‌ساله و در بسترهای جغرافیایی مختلف انجام گردید. این پژوهش از نوع کاربردی با رویکرد توصیفی است که به‌صورت کیفی با استفاده از روش غربال‌گری فازی به‌عنوان یک روش تحلیلی توصیفی-پیمایشی به‌منظور تحلیل پیچیدگی‌ها و عدم‌قطعیت‌ها در فرایند تصمیم‌گیری مورد استفاده قرار گرفت. جامعه آماری این پژوهش 17 صاحب‌نظر در حوزه‌های صنعت خودرو و آینده‌پژوهی بود که نظرات آن‌ها به‌عنوان داده‌های اصلی برای تحلیل به کار گرفته شد. داده‌ها با استفاده از ماتریس‌های فازی خوش‌بینانه و بدبینانه و ترکیب آن‌ها تحلیل و در نهایت، کلان‌روندهای تأثیرگذار بر صنعت خودرو رتبه‌بندی شد. با استفاده از مطالعات کتابخانه‌ای و اسنادی و همچنین مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته، شش کلان روند شناسایی شد که بر حسب پنج معیار مستخرج از اسناد و مدارک مربوطه، اولویت‌بندی شدند. نتایج پژوهش نشان داد که تحول در فناوری‌های حمل‌ونقل با تأثیر مستقیم بر کاهش آلودگی زیست‌محیطی، بهبود بهره‌وری انرژی و توسعه حمل‌ونقل هوشمند، دارای بالاترین اولویت در میان کلان‌روندهای تأثیرگذار بر آینده صنعت خودرو است. تغییرات اجتماعی و فرهنگی به همراه پیشرفت در فناوری‌های تولید و مواد در رتبه دوم قرار گرفتند، چراکه این روندها در مناطق مختلف موجب شکل‌گیری تقاضاهای نو برای محصولات پاک و نوآورانه می‌شوند. نوآوری در مدل‌های کسب‌وکار نیز در جایگاه سوم قرار گرفت و نشان‌دهنده اهمیت تحول در ساختارهای خدماتی و زنجیره ارزش به‌ویژه در بسترهای جغرافیایی متنوع است. در نهایت، تحولات اقتصادی و تجاری و ملاحظات امنیت و ایمنی به‌ترتیب در رتبه‌های چهارم و پنجم قرار گرفتند. این یافته‌ها تصویری روشن از اولویت‌بندی کلان‌روندهای اثرگذار بر آینده صنعت خودرو در مقیاس منطقه‌ای ارائه می‌دهند و می‌توانند مبنایی برای تدوین راهبردهای متناسب با شرایط بومی توسط سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران صنعت خودرو باشند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Foresighting macro trends in the automotive industry: Analyzing technological, social, and economic transformations and their impacts on the regional future of the automotive sector using the Fuzzy Screening Method

نویسندگان [English]

  • Safar Fazli 1
  • Saeed Rezaei 2
1 Professor, Department of Futures Studies, Faculty of Social Sciences, Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran.
2 Ph.D. in Futures Studies, Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran.
چکیده [English]

The automotive industry is undergoing significant transformations due to rapid technological, social, economic, and environmental changes, along with their regional implications. Accordingly, this study aims to identify, prioritize, and analyze the key  macro trends affecting the future of the automotive industry over a ten-year horizon across different geographical contexts. This applied research follows a descriptive approach and was conducted qualitatively using the Fuzzy screening method, which serves as a descriptive-survey analytical tool to address complexities and uncertainties in decision-making processes. The statistical population consisted of 17 experts in the fields of the automotive industry and foresight studies. Their opinions served as the primary data for analysis. Data were analyzed using optimistic and pessimistic fuzzy matrices, and the combined results were used to rank the macro trends impacting the automotive sector. Through library and documentary research, as well as semi-structured interviews, six major trends were identified and prioritized based on five criteria extracted from relevant literature and documents. The results indicate that transformation in transportation technologies holds the highest priority among the identified trends due to its direct impact on reducing environmental pollution, enhancing energy efficiency, and advancing intelligent transportation systems. Social and cultural changes, along with advancements in manufacturing technologies and materials, ranked second, as they are shaping new demands for clean and innovative products in various regions. Innovation in business models ranked third, reflecting the importance of evolving service structures and value chains, particularly in diverse geographical settings. Finally, economic and commercial developments, as well as safety and security considerations, were ranked fourth and fifth, respectively. These findings offer a clear picture of the prioritization of influential macro trends shaping the future of the automotive industry at the regional level and can serve as a foundation for developing localized strategies by policymakers and industry stakeholders.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Foresight
  • Macro-Trend
  • Automotive Industry
  • Technological
  • Social and Economic Developments
  • Fuzzy Screening
Achmad, W. (2021). Citizen and netizen society: the meaning of social change from a technology point of view. Jurnal Mantik, 5(3), 1564-1570.‏ https://iocscience.org/ejournal/index.php/mantik/article/view/1663
Ameri Shahrabi, M. H. & Soleimani, R. (2024). Technological transformational turns in the automotive industry: Requirements for Iran's entry and role in the international value chain of electric vehicles. Expert Reports of the Research Center of the Islamic Consultative Assembly, 32(7), 1-10. https://rc.majlis.ir/fa/news/show/1814612 [In Persian]
Amin Afshar, Z., fazli, S., Bayat, R., darvishi sesalasy, F., & shirvani, M. (2024). Investigating the impact of strategic foresight on supply chain performance with an emphasis on the mediating role of strategic flexibility (Case study: supply chain of the Iranian automotive industry). Futures Studies Of The Islamic Revolution, 5(2), 161-131. https://jms.ihu.ac.ir/article_209140.html [In Persian].
Aznam, N., & Irwanto, I. (2021). Socio-Scientific Issues as a Vehicle to Promote Soft Skills and Environmental Awareness. European Journal of Educational Research, 10(1), 161-174.‏ https://doi.org/10.12973/eu-jer.10.1.161
Chen, Y. (2022). Research on collaborative innovation of key common technologies in new energy vehicle industry based on digital twin technology. Energy Reports, 8, 15399-15407.‏ https://doi.org/10.1016/j.egyr.2022.11.120
Chen, Y., Dai, X., Fu, P., Luo, G., & Shi, P. (2024). A review of China's automotive industry policy: Recent developments and future trends. Journal of Traffic and Transportation Engineering (English Edition), 11(5), 867-895. https://doi.org/10.1016/j.jtte.2024.09.001
Chien, F., Kamran, H. W., Albashar, G., & Iqbal, W. (2021). Dynamic planning, conversion, and management strategy of different renewable energy sources: a sustainable solution for severe energy crises in emerging economies. International Journal of Hydrogen Energy, 46(11), 7745-7758.‏ https://doi.org/10.1016/j.ijhydene.2020.12.004
D’Cruz, P., Du, S., Noronha, E., Parboteeah, K. P., Trittin-Ulbrich, H., & Whelan, G. (2022). Technology, megatrends and work: Thoughts on the future of business ethics. Journal of business ethics, 180(3), 879-902. https://doi.org/10.1007/s10551-022-05240-9
Dzienis, A. M., & Mccaleb, A. (2024). Digital and Green Transitions and Automotive Industry Reconfiguration: Evidence From Japan and China. Journal of Contemporary Asia, 1-27.‏ http://dx.doi.org/10.1080/00472336.2024.2384704
Haas, T. (2020). From green energy to the green car state? The political economy of ecological modernisation in Germany. New political economy, 26(4), 660-673.‏ https://doi.org/10.1080/13563467.2020.1816949
Ignatious, H. A., & Khan, M. (2022). An overview of sensors in Autonomous Vehicles. Procedia Computer Science, 198, 736-741.‏ https://doi.org/10.1016/j.procs.2021.12.315
Jalolova, M., Amirov, L., Askarova, M., & Zakhidov, G. (2022). Territorial features of railway transport control mechanisms. Transportation Research Procedia, 63, 2645-2652.‏ https://doi.org/10.1016/j.trpro.2022.06.305
Masias, A., Marcicki, J., & Paxton, W. A. (2021). Opportunities and challenges of lithium ion batteries in automotive applications. ACS energy letters, 6(2), 621-630.‏ https://pubs.acs.org/doi/10.1021/acsenergylett.0c02584
Montes Torralbo, J. (2024). Electrification of Vehicles and the Future of the Automobile Industry in Europe.‏ https://www.theseus.fi/handle/10024/857392
Mousavi Dashtaki, Rouhollah; Gheysari Naghani, Mohammad; Hosseini, Seyed Mohammad Reza. (2021). Autonomous Vehicles: The Future of the Global Automotive Industry. Conference on Management and Humanities Research in Iran. https://civilica.com/doc/1673706/ [In Persian]
Nascimento, L. D. S., Reichert, F. M., Janissek-Muniz, R., & Zawislak, P. A. (2021). Dynamic interactions among knowledge management, strategic foresight and emerging technologies. Journal of Knowledge Management, 25(2), 275-297.‏ https://www.researchgate.net/publication/345673871_Dynamic_interactions_among_knowledge_management_strategic_foresight_and_emerging_technologies
Papadimitriou, D., & Duysinx, P. (2022). FUTURE MOVE: A review of the main trends in the automotive sector at horizon 2030 in the Great Region.‏ https://orbi.uliege.be/ph-search?uid=u216485
Parkhomenko, N., Štarchoň, P., & Vilčeková, L. (2024). Forecasting demand and consumer behaviour on the car market (case of Ukraine and Slovakia). International Journal of Services, Economics and Management, 15(2), 158-177.‏ https://www.researchgate.net/publication/378780067_Forecasting_demand_and_consumer_behaviour_on_the_car_market_case_of_Ukraine_and_Slovakia
Patra, T., & Rao, M. J. (2017). Impact of macroeconomic factors on automobile demand in India. Journal of International Economics, 8(1), 97-113.‏ https://www.researchgate.net/publication/337905748_Impact_of_Macroeconomic_Factors_on_Automobile_Demand_in_India
Rotaris, L., Giansoldati, M., & Scorrano, M. (2021). The slow uptake of electric cars in Italy and Slovenia. Evidence from a stated-preference survey and the role of knowledge and environmental awareness. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 144, 1-18.‏ https://doi.org/10.1016/j.tra.2020.11.011
Setiawan, I. C. (2021). Quantitative analysis of automobile sector in Indonesian automotive roadmap for achieving national oil and CO2 emission reduction targets by 2030. Energy Policy, 150, 112135. ‏ https://doi.org/10.1016/j.enpol.2021.112135
Shirvani Naghani, M. , Fazli, S. & Amin Afshar, Z. (2019). Strategic Planning for the Automotive Industry of Iran: A Strategic Foresight Approach Focusing on the Field of Science, Technology and Innovation. Strategic Studies of public policy, 9(31), 77-95. https://sspp.iranjournals.ir/article_37584_en.html [In Persian]
Susilo, D. (2019). Macro environment analysis of automotive industry in Indonesia. BISE: Jurnal Pendidikan Bisnis dan Ekonomi, 4(2), 65-73.‏ https://jurnal.uns.ac.id/bise/article/view/25342/18390
Wang, W., & Feng, Y. (2024). Group Decision Making Based on Generalized Intuitionistic Fuzzy Yager Weighted Heronian Mean Aggregation Operator. International Journal of Fuzzy Systems, 1-19.‏ https://doi.org/10.1007/s40815-023-01672-1
Yu, Z., Khan, S. A. R., & Umar, M. (2022). Circular economy practices and industry 4.0 technologies: A strategic move of automobile industry. Business Strategy and the Environment, 31(3), 796-809.‏ https://ideas.repec.org/a/bla/bstrat/v31y2022i3p796-809.html